Debris Lift Unit: volledig automatische verwijdering van gescheiden zwaar materiaal in biogasinstallaties

| Pers, Biogas

Dordrecht, 9 juni 2022 – Met de Debris Lift Unit (DLU) brengt Vogelsang GmbH & Co. KG een systeem op de markt dat zwaar materiaal, dat bij de invoer van vaste stoffen, volledig automatisch afvoert. Gecombineerd met Vogelsang's intelligente Debris Removal System (DRS), zorgt de Debris Lift Unit voor een complete oplossing voor de PreMix of de RotaCut RCX. Dankzij deze techniek worden tijd en moeite, die nodig zijn voor het hanteren van vreemd materiaal, aanzienlijk verminderd en wordt de algehele efficiëntie bij het invoeren van vaste stoffen verhoogd.

“Vooral in het geval van grotere biogasinstallaties of installaties met een grote hoeveelheid vreemde materialen, zoals mest of reststoffen uit de biobak, is het regelmatig en handmatig verwijderen van het gescheiden zware materiaal tijdrovend en arbeidsintensief. Dankzij de Debris Lift Unit is handmatig werk niet meer nodig”, zegt Rainer Zobel, Head of Sales Europe Industrie, Afvalwater en Biogas bij Vogelsang.

Zware materialen afscheiden

De Debris Lift Unit wordt hoofdzakelijk gebruikt als aanvulling op de dosering van vaste stoffen. Invoersystemen voor vloeibare media staan daarbij voor een hoge gasopbrengst. Zij zorgen er namelijk voor dat de grondstoffen worden gehomogeniseerd en als een goed voorbereide suspensie naar de fermentor worden gevoerd.

Kleinere storende substanties kunnen gemakkelijk worden versneden met de RotaCut RCX van Vogelsang. De RotaCut RCX scheidt zware, vreemde voorwerpen, zoals stenen of metalen onderdelen, en werpt deze tijdens de werking automatisch uit via het optionele Debris Removal System. Daarbij wordt slechts ongeveer 15 liter vloeistof afgetapt. Met een conventionele scheider van zwaar materiaal moet tot 100 liter vloeistof worden afgevoerd bij het verwijderen van zwaar materiaal.

Automatische verwijdering: Functionaliteit van de Debris Lift Unit

In biogasinstallaties met grote hoeveelheden inputmaterialen of veel vreemde voorwerpen in de inputmaterialen loopt de scheider van zwaar materiaal al snel vol.
Zwaar materiaal moeten regelmatig handmatig worden afgevoerd. Dit kan worden geautomatiseerd met het Debris Removal System en de nieuwe Debris Lift Unit van Vogelsang. Met de Debris Lift Unit wordt het zware materiaal dat door het Debris Removal System is gescheiden naar een opvangbak afgevoerd. Dit proces vindt plaats tijdens de werking. De PreMix of de RotaCut RCX hoeven niet te worden gestopt. Er is dus geen tijdrovende handmatige ingreep vereist.

Aanvullende montage als totaaloplossing

Bestaande invoersystemen van Vogelsang, zoals de PreMix of zelfs de RotaCut RCX als een stand-alone component, kunnen achteraf worden uitgerust met het Debris Removal System en de Debris Lift Unit. De gebruiker geniet dus van een functionele totaaloplossing die de hanteren van zware voorwerpen volledig automatiseert.

Verdere informatie leest u hier: vogelsang.info/nl/dlu (Debris Lift Unit) en vogelsang.info/nl/drs (Debris Removal System).

Vogelsang fabriceert, distribueert en adviseert kwalitatief hoogwaardige en onderhouds-vriendelijke pompen en pompsystemen, (mest)mixsystemen, versnijders en separatoren voor de behandeling en bewerking van industriële vloeistoffen, afvalwater en organisch materiaal. Vogelsang B.V. bedient klanten in de industrie, afvalwaterbehandeling, biogas, transport en landbouw in de hele Benelux. Vogelsang B.V. in Dordrecht is een dochteronderneming van Vogelsang GmbH & Co. KG in Essen (Oldenburg) in Duitsland. Vogelsang GmbH & Co. KG beschikt over meer dan 25 vestigingen en meer dan 1.200 medewerkers wereldwijd. Voor meer informatie, bezoek vogelsang.info/nl