Grotere winstgevendheid langs de fermentatielijn: Vogelsang op de EnergyDecentral

| Pers, Biogas

Op de EnergyDecentral (15-18 november 2022, Hannover Messe) zal Vogelsang GmbH & Co. KG op stand F18 in hal 25 systemen en componenten uit de pomp-, versnijd- en vastestofinvoertechnieken presenteren die biogasinstallaties nog zuiniger en dus toekomstbestendiger maken.

“De huidige politieke situatie maakt de productie van biogas nog belangrijker, omdat het zowel kan worden gebruikt voor decentrale elektriciteits- en warmteopwekking als ter vervanging van fossiel aardgas”, zegt Harald Vogelsang, algemeen directeur van Vogelsang. En verder: “In tegenstelling tot windenergie is ook de kostenintensieve uitbreiding van het transportnet niet nodig. Als de politieke parameters worden aangepast aan de nieuwe situatie, kan biogasproductie een belangrijke bijdrage leveren aan de energietransitie en landen ondersteunen om onafhankelijker te worden van energie-import.”

De focus op de stand van Vogelsang ligt dan ook op energiezuinige systemen en componenten die de werking van bestaande biogasinstallaties optimaliseren en bijdragen aan een hogere gasopbrengst.

HiCone excentrische wormpomp: nieuw verstelsysteem voor een lange levensduur

De excentrische wormpomp HiCone met zijn innovatieve verstelsysteem, die Vogelsang op de markt lanceert op de EnergyDecentral, staat voor lagere kosten dankzij zijn lange levensduur en lagere energiebehoefte.

De klemming tussen rotor en stator kan tijdens werking met een druk op de knop of vanuit de controlekamer met een muisklik worden geregeld gedurende de gehele levensduur van de pomp. Deze kan snel en eenvoudig worden aangepast aan verschillende transporttaken en veranderende parameters zoals druk, viscositeit of temperatuur en kan daarom worden teruggebracht tot een minimaal vereist niveau.

Dit betekent een 2- tot 3-voudige verlenging van de levensduur en een maximale efficiëntie bij een minimaal stroomverbruik.

“We hebben hiermee een revolutionair verstelsysteem ontworpen, waarvoor patent is aangevraagd, dat nog niet eerder op de markt bestond”, zegt Rainer Zobel, Director Sales EU Industry, Wastewater & Biogas bij Vogelsang. “We benadrukken hiermee opnieuw ons innovatief leiderschap in pomptechnologie.”

Lager stroomverbruik dankzij intelligente automatische start

Bovendien wordt het zeer hoge stroomverbruik, dat meestal optreedt bij excentrische wormpompen bij het opstarten van de pomp, tot een minimum beperkt door een intelligent automatisch opstartsysteem. Dit verhoogt de energie-efficiëntie, vooral bij korte pompcycli. Tegelijkertijd dalen ook de kosten voor de vermogenselektronica.

Vogelsang ontwikkelde het innovatieve verstelconcept voor alle vier de maten van de HiCone-serie. Dit betekent dat het kan worden geïnstalleerd in excentrische wormpompen met hoge opvoersnelheden tot 290 kubieke meter per uur. De mogelijkheid om de pomp individueel in te stellen en bij te stellen is daarom voor het eerst beschikbaar voor veel toepassingen in de biogassector.

Uniek op de markt: QuickService-concept ook beschikbaar in het hogere prestatiebereik

Dankzij het QuickService-concept kunnen onderdelen eenvoudig worden vervangen zonder de leiding aan de pers- of zuigzijde te demonteren. Een display geeft ook te allen tijde informatie over de slijtagestatus. In gebruik betekent dit geen onverwachte storingen. Service- en onderhoudswerkzaamheden kunnen volgens plan worden uitgevoerd. De robuuste excentrische wormpompen van de HiCone-serie transporteren betrouwbaar zeer stroperige en schurende media, evenals media die zwaar belast zijn met vreemde voorwerpen. Daardoor zijn ze geschikt voor bijna alle toepassingen op een biogasinstallatie.

Efficiënt beheer van vreemde voorwerpen: Debris Lift Unit en Debris Removal System

Op de EnergyDecentral presenteert Vogelsang voor het eerst ook de Debris Lift Unit (DLU) op een Duitse vakbeurs. In combinatie met het Debris Removal System (DRS) staan​ beide machines voor het volautomatisch uitwerpen en afvoeren van afgescheiden zwaar materiaal in een klaarstaande container. Dit gebeurt tijdens het bedrijf. Tijdrovende handmatige ingrepen zijn niet meer nodig. Samen met de PreMix, het universele en energiebesparende invoersysteem van Vogelsang, kunnen operators hun biogasinstallaties nog moderner en efficiënter maken.

XSplit: innovatieve scheidingstechniek

Daarnaast toont Vogelsang ook de nieuwe schroefpersmestscheider XSplit. Het unieke concept van de XSplit, overtuigt door een hoge kosten-batenverhouding, is onderhoudsarm, onderhoudsvriendelijk en realiseert een drogestofgehalte tot 40 procent bij de vast-vloeibaar scheiding van drijfmest en fermentatieresiduen. Door de aandrijving te herpositioneren bij de vastestofuitlaat is er geen extra asafdichting nodig. Dit vermindert de slijtagekosten en de tijd die nodig is voor onderhoudswerkzaamheden. Tegelijkertijd maakt het nieuwe concept een betrouwbare plugvorming mogelijk zonder toevoeging van gereedschap.

Terwijl de in hal 25 tentoongestelde XSplit beursbezoekers inzicht geeft in de details van de techniek, is de afscheider geïnstalleerd bij EuroTier in hal 27, stand B32 als mobiele systeemoplossing, bestaande uit een afscheider, lobbenpomp van de VX-serie, RotaCut-natversnijder en besturingstechniek, gemonteerd op een aanhanger.

Systemen voor mechanische desintegratie

Op de EnergyDecentral zal Vogelsang ook adviseren over de verwerking van structuurrijke biomassa door middel van mechanische desintegratie. Met de Vogelsang DisRuptor kunnen langvezelige en grove grondstoffen zoals stro, gras of drijfmest worden verwerkt. Dit vermindert de interne energiebehoefte en verhoogt tegelijkertijd de gasopbrengst. Daarnaast geeft Vogelsang informatie over andere pomp- en versnijdtechnieken.

Vogelsang op de EnergyDecentral/EuroTier, 15-18 november 2022,
Hannover Messe:
Producten voor de biogassector: hal 25, stand F18
Producten voor de agrarische sector: hal 27, stand B32

Op verzoek regelen wij graag een persoonlijke afspraak op de beursstand van Vogelsang.

Perscontact:
Vogelsang B.V.
Dewy Blokvoort
Marketing & Communicatie
Planckstraat 57
3316 GS Dordrecht
Telefoon: +31 78 652 01 21
Website: vogelsang.info/nl

Vogelsang fabriceert, distribueert en adviseert kwalitatief hoogwaardige en onderhouds-vriendelijke pompen en pompsystemen, (mest)mixsystemen, versnijders en separatoren voor de behandeling en bewerking van industriële vloeistoffen, afvalwater en organisch materiaal. Vogelsang B.V. bedient klanten in de industrie, afvalwaterbehandeling, biogas, transport en landbouw in de hele Benelux. Vogelsang B.V. in Dordrecht is een dochteronderneming van Vogelsang GmbH & Co. KG in Essen (Oldenburg) in Duitsland. Vogelsang GmbH & Co. KG beschikt over meer dan 25 vestigingen en meer dan 1200 medewerkers wereldwijd. Voor meer informatie, bezoek vogelsang.info/nl