Pers

Vogelsang op EuroTier: Machines en componenten voor een efficiënte mestverwerking

| Pers, Landbouw

Dordrecht, 28 september 2022 – Machines en componenten voor efficiënt gebruik en verdeling van drijfmest en digestaat worden gepresenteerd door Vogelsang GmbH & Co. KG tijdens EuroTier (15-18 november 2022, Hannover Messe). In Hal 27, stand B32 toont het internationaal opererende machinebouwconcern voor de eerste keer de compacte universele bemester UniSpread als variant met slangen.

"Met het UniSpread-slangensysteem bieden we onze klanten, naast de uitrustingsmogelijkheden als sleepslang- en sleepvoetsysteem, nog een optie en breiden op die manier onze portfolio op het gebied van vraaggerichte mestverdeling uit", zegt Harald Vogelsang, directeur van Vogelsang.

Geringere bodemverdichting door optie met slangensysteem

Bij de variant met slangensysteem is een drijfmestreservoir niet vereist, omdat de mest vanaf de akkerrand door middel van een toevoerslang direct naar de verdeler van het buizensysteem wordt gebracht. De tractor draagt de UniSpread als klassiek aanbouwdeel en sleept tegelijkertijd de slang over de akker. Het voordeel: door het ontbreken van het mestreservoir wordt het totaalgewicht van de combinatie verminderd. Dit leidt tot een geringere bodemverdichting. De optie met slangensysteem is op EuroTier verkrijgbaar voor UniSpread-systemen in werkbreedtes van 6 tot 10,5 meter.

Compacte precisieverdeler ExaCut ECM zonder luchttoevoer

Met de precisieverdeler ExaCut ECM breidt Vogelsang zijn portfolio uit met een extra precisieverdeler zonder luchttoevoer. De kleinere variant van de ExaCut ECC is bij uitstek geschikt voor toepassingen waarbij aan de kant van het frame niet veel plaats is voor de verdeler.

"Onze klanten willen met zo compact mogelijke en wendbare voertuigen werken. Daarom zien wij een trend richting kortere vaten en grotere tankbreedtes", legt Henning Ahlers, bedrijfsleider agrarische techniek Duitsland, uit. En verder: "Aangezien een aanpassing van de verkeersregels op het gebied van de maximale breedtes niet te verwachten is, moeten producenten van mestverdeeltechniek zo slim mogelijk met de ruimte omgaan. Op dat punt zal de nieuwe ExaCut ECM een belangrijke bouwsteen zijn."

Om deze compactheid te kunnen realiseren, wordt de ECM op de markt gebracht zonder luchttoevoer, maar heeft desondanks nog een hoge verdeelprecisie. Het innovatieve rotorconcept zorgt voor een gelijkmatige toevoer van de drijfmest naar het uiteinde van de slang.

Innovatieve scheiding van vaste en vloeibare componenten met behulp van de XSplit

Op EuroTier presenteert Vogelsang de schroefpersmestscheider XSplit voor de eerste keer als complete systeemoplossing, bestaande uit een scheider, een lobbenpomp van de VX-serie, een natversnijder en besturingstechniek, optioneel op een aanhanger gemonteerd. Met de scheider bereiden boeren en eigenaren van biogasinstallaties drijfmest en digestaat optimaal voor op het uitrijden en verdere verwerking.
De schroefpersmestscheider kan een drogestofgehalte tot 40% behalen en is daarmee geschikt voor een breed scala aan eisen in de landbouw. Doordat de aandrijving zich bij de vastestofafvoer bevindt, is een extra asafdichting tot aan het medium niet meer noodzakelijk. Dit reduceert kosten door slijtage en tijd tijdens onderhouds-werkzaamheden.

Emissiearme mestverdeling met BlackBird en SyreN

De sleepvoetbemester BlackBird van Vogelsang staat voor een efficiënte en emissiearme mestverdeling en is op de beurs te zien in werkbreedtes van 15 en 24 meter. Met SyreN, het systeem voor drijfmeststabilisatie bij het uitrijden op de akker door toevoeging van zwavelzuur, kunnen de ammoniakemissies met tot 70 procent worden gereduceerd en de voedingsstoffen optimaal worden benut.

Robuust en duurzaam: Excentrische wormpomp ProCap T

De pomptechniek van Vogelsang voor landbouwtoepassingen zorgen ervoor dat drijfmest en digestaat op precieze wijze worden getransporteerd. Zo is de excentrische wormpomp ProCap T voor tankwagens uiterst robuust gebouwd. De grote korreldoorlaat en de immuniteit voor vreemde stoffen maken deze slijtarm en duurzaam. De volledig gelaste behuizing zorgt, naast het sterke binnenwerk, voor hogere standtijden en een langere levensduur. Daarnaast is de ProCap T compacter in vergelijking met de andere excentrische wormpompen op de markt en vereist daardoor minder installatieruimte op de tankwagen.

Vogelsang op EuroTier/EnergyDecentral. 15-18 november 2022, Hannover Messe:
Producten op het gebied van landbouw: Hal 27, stand B32
Producten op het gebied van biogas: Hal 25, stand F18

Op verzoek regelen wij graag een persoonlijke afspraak op de beursstand van Vogelsang.

Perscontact:
Vogelsang B.V.
Dewy Blokvoort
Marketing & Communicatie
Planckstraat 57
3316 GS Dordrecht
Telefoon: +31 78 652 01 21
Website: vogelsang.info/nl

Over Vogelsang

Vogelsang fabriceert, distribueert en adviseert kwalitatief hoogwaardige en onderhouds-vriendelijke pompen en pompsystemen, (mest)mixsystemen, versnijders en separatoren voor de behandeling en bewerking van industriële vloeistoffen, afvalwater en organisch materiaal. Vogelsang B.V. bedient klanten in de industrie, afvalwaterbehandeling, biogas, transport en landbouw in de hele Benelux. Vogelsang B.V. in Dordrecht is een dochteronderneming van Vogelsang GmbH & Co. KG in Essen (Oldenburg) in Duitsland. Vogelsang GmbH & Co. KG beschikt over meer dan 25 vestigingen en meer dan 1200 medewerkers wereldwijd. Voor meer informatie, bezoek vogelsang.info/nl