Vogelsang sluit het boekjaar af met een aanzienlijke omzetstijging

| Pers, Bedrijf

Dordrecht, 11 april 2023  – Vogelsang GmbH & Co. KG (Vogelsang Duitsland en dochterondernemingen) heeft haar omzet van 2022 aanzienlijk verhoogd tot 173 miljoen, dat is bijna 20 procent op jaarbasis. Het machinebouwbedrijf is erin geslaagd de omzet in binnen- en buitenland te verhogen, ondanks moeilijke omstandigheden als gevolg van de oorlog in Oekraïne en aanhoudende vertragingen in de toeleveringsketens. Krachtige omzetaanjagers waren vooral de segmenten landbouwtechnologie, biogas (invoertechnologie) en pompen (industrie). Het bedrijf noteerde ook een duidelijke stijging in de verkoop van reserveonderdelen.

“Onze brede productportfolio en onze internationale oriëntatie hebben in de afgelopen jaren, die gekenmerkt werden door crises, voor een hoge mate van stabiliteit gezorgd. We zijn blij dat we vorig jaar ook verdere productinnovaties en -modificaties op de markt konden brengen en nieuwe impulsen aan de sector konden geven”, aldus Harald Vogelsang, directeur van Vogelsang GmbH & Co KG.

Om het team te verrijken met nog meer technische experts en jong talent, heeft het bedrijf vorig jaar wereldwijd ongeveer 150 nieuwe werknemers aangenomen, waaronder 23 stagiaires.

Portfolio blijft afgestemd op de behoeften van de klant

Tot de product-highlights die vorig jaar werden gelanceerd, behoren de tot nu toe grootste industriële shredder van Vogelsang, de RedUnit XRL260, het nieuwe compacte toevoersysteem voor afdichtingen Automatic Supply Unit (ASU) en de krachtige industriële pompen van de EP- en VY-serie. Ook nieuw: de excentrische wormpomp HiCone met zijn unieke conische ontwerp en innovatieve verstelmogelijkheden en de Debris Lift Unit (DLU) voor het volledig automatische afvoeren van zware materialen. Daarnaast is het universele bemestingssysteem Unispread nu ook verkrijgbaar als variant met slangsysteem. De nieuwe precisieverdeler ExaCut ECM breidt het portfolio uit met meer verdeeltechniek zonder luchttoevoer.

Vogelsang reageerde met de productverscheidenheid op de grote vraag van de markt naar krachtige, op maat gemaakte en innovatieve oplossingen. Vorig jaar werd het bedrijf voor de vierde keer op rij uitgeroepen tot “Duitslands Innovatieleider”.

Digitalisering en automatisering bevorderen

In de komende jaren wil Vogelsang verder investeren in digitalisering en automatisering: robotica is bedoeld om hooggekwalificeerde vakmensen te ontlasten van routinetaken, zodat zij zich meer op hun complexe kerntaken kunnen concentreren. Het bedrijf gebruikt al lasrobots bij de plaatbewerking en op korte termijn staat de semi-geautomatiseerde assemblage van afdichtingen op de planning. Bovendien voorziet Vogelsang haar producten van intelligente besturingstechnologie om de bedrijfsparameters dynamisch aan te passen en zo de machines en componenten nog krachtiger en duurzamer te maken.

Harald Vogelsang: “Onze drijfveer is het ondersteunen van klanten op hun werkterrein met onze technologie en expertise. Wij zijn altijd bezig met het verbeteren van bestaande producten en processen door middel van innovatie. Daarom blijven wij investeren in onderzoek en ontwikkeling als “bron van onze ideeën”. Daarnaast is het ons doel om ons nog meer te positioneren in markten als de chemische industrie of de levensmiddelentechnologie, maar ook om internationaal nog meer aanwezig en toegankelijker te worden voor klanten in die sectoren.”

Dit jaar zal het familiebedrijf ook vertegenwoordigd zijn op een aantal beurzen, waaronder AGRITECHNICA van 12-18 november in Hannover en de Biogas Convention & Trade Fair van 12-14 december in Neurenberg.