Een unieke geometrie en een innovatief verstelsysteem: Vogelsang introduceert een nieuwe excentrische wormpomp HiCone

| Pers, Biogas

Dordrecht, 1 december 2022 Vogelsang GmbH & Co. KG heeft een nieuwe excentrische wormpomp voor gebruik in biogasinstallaties op de markt gebracht. De conische vorm in combinatie met een innovatief verstelsysteem bespaart energie en verlengt de levensduur aanzienlijk.

"Met de HiCone zetten we opnieuw een nieuwe standaard voor excentrische wormpompen. Met het doorontwikkelen van onze technologie voorzien we in de vraag van klanten naar lagere levenscycluskosten en een langere levensduur," zegt Rainer Zobel, Director Sales EU Biogas, Industry and Wastewater.

De HiCone kan pompsnelheden tot 290 m3/u aan.

Bijstellen in plaats van gedeeltelijke vervanging: Lagere kosten bij een constant hoge pompsnelheid

Als er door slijtage een kier ontstaat tussen de rotor en de stator, daalt de pompsnelheid. Waar dit bij conventionele excentrische wormpompen vaak leidt tot een plotselinge, drastische daling van de pompsnelheid en een vervanging van de rotor en stator, lost de HiCone dit op door de rotor axiaal bij te stellen. De conische vorm zorgt ervoor dat de kier wordt gedicht. De pompsnelheid stijgt hierdoor tot 100 procent. De pomp is weer als nieuw. De pomp kan op deze manier, terwijl hij in bedrijf is, snel en eenvoudig worden afgesteld. Zo hoeven er geen dure onderdelen te worden vervangen, wat ook nog eens tijdrovend is.

In combinatie met het geïntegreerde QuickService-concept van Vogelsang betekent dit voor de gebruiker aanzienlijk lagere levenscycluskosten en een hogere beschikbaarheid van de pomp, omdat tijdrovende onderhoudswerkzaamheden niet meer nodig zijn. Als er toch vervanging nodig is, wordt de rotor-stator-unit naar buiten gedraaid en kan vervolgens in één stuk of afzonderlijk worden vervangen. Een slijtvaste huls, die voor het vervangen van onderdelen niet gedemonteerd hoeft te worden, beschermt de robuuste cardanas.

Lager stroomverbruik voor meer energie-efficiëntie

Dankzij het slimme verstelsysteem kunnen rotor en stator optimaal ten opzichte van elkaar worden gepositioneerd, afhankelijk van belangrijke parameters als druk, temperatuur en viscositeit. Dit resulteert in een laag stroomverbruik en tegelijkertijd treedt er minder slijtage op.

Ook de automatische opstart van de HiCone is ontworpen om stroom te besparen. De rotor en stator zijn namelijk zo dicht bij elkaar geplaatst dat er maar een minimale klemming tussen die twee is. Hierdoor is er voor het opstarten van de pomp een kleinere motor nodig dan bij conventionele excentrische wormpompen, waardoor de energiebehoefte bij het opstarten van de pomp tot een minimum wordt beperkt en de energie-efficiëntie toeneemt. Tegelijkertijd dalen de kosten voor de vermogenselektronica. Voor de gebruiker betekent dit zowel lagere elektriciteits- als lagere aanschafkosten. Het opstartproces verloopt volledig automatisch en er is geen extra besturing nodig. De klemming tussen de rotor en de stator kan gedurende de hele levensduur tijdens het bedrijf met een druk op de knop of een muisklik vanuit de controlekamer worden aangepast.

.

Zobel: “Nog een extra voordeel voor gebruikers is dat ze de status van de transportelementen op een ‘real-time display’ kunnen volgen. Ze krijgen dus voortdurend informatie en worden niet verrast door plotselinge uitval, maar kunnen het vervangen van onderdelen van tevoren plannen." En verder: "Onze klanten hebben behoefte aan techniek die duurzaam is en flexibel aan verschillende transporttaken en bedrijfsparameters kan worden aangepast. De HiCone garandeert ze een uiterst efficiënte pomp die afzonderlijk kan worden in- en bijgesteld."

Vogelsang fabriceert, distribueert en adviseert kwalitatief hoogwaardige en onderhouds-vriendelijke pompen en pompsystemen, (mest)mixsystemen, versnijders en separatoren voor de behandeling en bewerking van industriële vloeistoffen, afvalwater en organisch materiaal. Vogelsang B.V. bedient klanten in de industrie, afvalwaterbehandeling, biogas, transport en landbouw in de hele Benelux. Vogelsang B.V. in Dordrecht is een dochteronderneming van Vogelsang GmbH & Co. KG in Essen (Oldenburg) in Duitsland. Vogelsang GmbH & Co. KG beschikt over meer dan 25 vestigingen en meer dan 1200 medewerkers wereldwijd.